۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۰۸/۰۴
گمرک چین خبر داد؛

تجارت ۹ میلیارد و ۸۰۰  میلیون دلاری ایران و چین در ۹ ماه

گمرک چین اعلام کرد که تجارت این کشور با ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی با کاهش ۸ درصدی به حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. 
تجارت ۹ میلیارد و ۸۰۰  میلیون دلاری ایران و چین در ۹ ماه
کد خبر:۶۰۳۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ گمرک چین اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و چین در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به ۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار رسیده است.


مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴، با کاهش ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد. مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۷۵۰  میلیون دلار اعلام شده بود.


واردات چین از ایران در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسیده که این رقم با کاهش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر  ۲۰۲۳، بالغ بر ۳  میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.


صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر  ۲۰۲۴ نیز افت ۱۰  درصدی داشته و به ۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار رسید. چین در مدت مشابه سال گذشته، ۷  میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.


تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان ۳.۵۱ میلیارد دلار به نفع چین بوده است. به گفته کارشناسان رقم واقعی واردات چین از ایران بسیار بیشتر از آن چیزی بوده که گمرک چین اعلام می‌کند. واردات نفت ایران که توسط پالایشگاه‌های غیردولتی این کشور انجام می‌شود، در آمار رسمی چین اعلام نمی‌شود.


چین در نهمین ماه سال جاری میلادی ۶۷۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۳۰۶ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. صادرات چین به ایران در سپتامبر ۲۰۲۴، با کاهش ۱۰ درصدی و واردات از ایران با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد. 

ارسال نظرات